Umrah for Dummy - Part 2

Umrah for Dummy - Part 1

Dah 3 bulan lamanya sejak saya, isteri dan keluarga pulang daripada mengerjakan umrah. Rasa macam baru semalam. Sampai sekarang rasa rindu kepada Tanah Suci tu masih belum hilang.

Inilah tentatif kami yang disediakan oleh A&A Travel and Tours.

Alhamdulillah kami dapat terus landing di Madinah. Lepas landing tak sampai setengah jam pun dah sampai hotel. Malam tu banyak jemaah yang landing  di Jeddah. Dekat 6 jam juga dari airport Jeddah nak sampai Madinah.


Imigresen Saudi. Banyak cekadak sikit. 

Pemandangan masa keluar dari terminal, nak tuju ke bas.

Bas menuju keluar dari airport.

Dalam hati jangan cakap la betapa bersyukurnya bila dah sampai. Lebih-lebih lagi tak perlu berpenat-penat naik bas sampai 6 jam. Alhamdulillah, bukan senang nak dapat route ni. 


Ini la hotel kami di Madinah, Bahaudin Hotel. Tak jauh dari pintu masuk Masjid Nabi.

Masa kami sampai di hotel, waktu makan malam baru habis. Diorang dah kemas-kemas buffet. So pihak A&A Travel and Tours beli nasi arab je hantar ke bilik jemaah. Portion-nya ya rabbi... banyak sungguh.


Bawah lobi hotel. Money changer, kedai-kedai, dobi semua ada.

Pagi-pagi tu, masa subuh, kami laki bini yang 1st time datang Madinah tak ada masalah pun nak cari Masjid Nabi. Pertamanya sebab bila kita turun lobi hotel, kita nampak semua orang tengah berjalan menuju ke satu arah. Kita follow je la. Kedua, kita ikut dari mana kita dengar suara azan. Ketiga, boleh nampak 'lampu hijau' dari menara-menara Masjid Nabawi sebagai penunjuk arah. Gambar 'lampu hijau' tu tak jumpa pulak dalam handphone. Kalau jumpa nanti saya update dalam entri ni.



Kagum dengan 'payung' ni. Selalu tengok dalam tv je.

Kubah hijau - di bawah tu adalah makam Rasullullah s.a.w.

Pintu ni laluan ke Makam Rasulullah s.a.w.


Kita boleh pakai kasut masuk dalam perkarangan masjid. Dia ada tempat yang dia bentang karpet di luar masjid ni. Tapi buat apa la nak solat kat luar kan. Dalam pun bukan penuh. Masa kami datang ni bukan la peak season.



Mana-mana masjid (mungkin bukan semua, masjid-masjid yang terlibat dengan tempat umrah/haji je kot) mesti ada tong air zam-zam macam ni. Ya Allah, nikmatnya dapat minum air zam-zam fresh. Rasa dia tak payau macam kita minum bila bawa balik ke Malaysia.


Dalam masjid pun boleh bawa masuk kasut. Bawa masuk ye, bukan pakai kasut. Ye la, kalau taknak letak dekat rak depan pintu masuk, kita boleh bawa masuk kasut tu. Selalunya agensi umrah akan bagi satu (1) beg untuk kita masukkan selipar.



Kalau tak bawak beg, masjid ada sediakan plastik. Cari je tiang-tiang macam ni.

Ni la plastiknya.

Dalam masjid pun ada rak kasut juga.

Masjid ni sentiasa ramai orang.

Kalau entri ni panjang sangat pun, takut letih tuan/puan nak baca kan...? Nanti saya sambung dekat Umrah for Dummy - Part 3 ye....

Comments

Popular posts from this blog

Makan Masak Lemak di Itik Salai Masthar, Sg Merab

Umrah for Dummy - Part 4

Bawal Power Sempoi, Teras Jernang, Bangi