Hornbill Restaurant & Cafe, Taman Tasik Perdana, Jalan Cenderawasih


Ada kawan dari overseas datang? Tapi dia datang hujung bulan time poket kempis? Tatau nak bawak pi mana yang ada unsur 'Malaysia' tapi tak buat terbakar poket?


Apa kata bawa ke sini? Hornbill Restaurant & Cafe, Taman Tasik Perdana, Jalan Cenderawasih. Ataupun landmark dia Taman Burung KL sebenarnya... restoran ni betul2 bersambung dengan taman burung.

Parking percuma. Tapi kena bersabar sikit la, parking tak banyak.



Cuba tengok sangkar burung yang 'tutup' Hornbill Restaurant & Cafe ni. Kita makan dalam sangkar sebenarnya.

Macam biasa la, gambar dalam restoran Hornbill Restaurant & Cafe termasuk dengan gambar makan ada dalam telefon wife. Minta ngan dia, sampai sudah tak forward. Tak apa la. Selalunya orang baca blog nak baca info, gambar tu untuk bantu je (sedap kan hati... 😂).

Tapi jangan risau, masuk-masuk Hornbill Restaurant & Cafe tu memang boleh terpegun, cantik. Tandas pun bersih, tak la malu bawak kawan dari obersea kan... especially kawan kami dari Korea. Kalau yang dari Indonesia ke, Afrika ke, ok la jugak, standard toilet lebih kurang Malaysia je. 

Dan kalau boleh pilih makan belah luar. Selain boleh nampak taman burung, dan opkos nampak burung, kadang-kadang burung tu akan datang bertenggek betul2 tepi meja kita. Jinak pulak tu, hulur makanan tak lari.




Harga makanan still affordable.
Makanan okay la. Saya makan pun sedap juga. Member obersea pun makan sampai habis, macam sedap jugak.

Harga pun masih logik nak bayar. Banyak makanan bawah RM20.



Sebelah restoran ni pintu masuk taman burung.

Cuma KL Bird Park ni salah satu destinasi yang agak wajib untuk pelancong asing. Jadi ada kemungkinan besar yang member kita tu dah pergi Hornbill Restaurant & Cafe ni before kita plan nak bawak. 

Kalau memang betul dia dah pergi, tak jauh dari sini ada Restoran Rebung. Bawa la dia ke situ. Masalahnya Restoran Rebung ni selalunya buffet. Tak larat nak makan banyak2. 



Pintu restoran.

Pekerja ramai muslim dan orang tempatan, kecuali cleaner ada Indonesian. Dia ada serve alcohol juga, so kalau duduk luar tak la sakit mata nampak bar dia. 

Makanan tiada yang tak halal, dan all sourced from halal supplier. Cuma nak tambah margin untung, dorang jual la alcohol, mostly pada pelancong.



Mr. Kim dan isteri dan anak dorang, Kim Si-Woo.

Lepas lunch, Mr. Kim kata nak pergi Putrajaya. Sebab Mr. Kim ni penjawat awam juga di Korea, K-Water, macam kita punya NAHRIM la. NAHRIM tu apa? Tuan/Puan Google la ye. 😁

Sebab Mr. Kim kata, K-Water punya HQ di Daejeon (sebut De - Jong), bandar baru yang jauh sikit dari Seoul. Daejeon  ni penuh ngan opis gomen, sama cam Putrajaya.

In-fact, idea nak bukak Daejeon ni datang dari lawatan Presiden (ke PM Korea, konpius sebab Korea ada dua2, Presiden dan PM) ke Putrajaya. Lepas lawat Putrajaya, dorang decide Korea pun kena split opis2 gomen dari Seoul... tu yang bukak Daejeon... Fuh~~ bangga dengar.

Lepas da pusing-pusing Putrajaya, Mr Kim naik GRAB je balik hotel dia di Bukit Bintang. Sebab rumah kami kat sini je.

Sekian, bye2 Mr Kim and family, nanti kami p Korea pulak ek lawat korang...

Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

Makan Masak Lemak di Itik Salai Masthar, Sg Merab

Umrah for Dummy - Part 4

Bawal Power Sempoi, Teras Jernang, Bangi