Restoran Ore Kampung, Sebelah Ayer@8, Putrajaya


Sebenarnya sampai sekarang, saya pun masih tak tahu adakah kawasan kedai sebelah Ayer@8 ini juga sebenarnya termasuk dalam kawasan Ayer@8. Masa mula-mula kawasan ni buka, untuk memudahkan nak bagitahu kawan-kawan, selalunya orang akan cakap "Ala.. kedai yang sebelah Ayer@8 tu....". Especially masa kedai Nasi Lemak Royale dekat kawasan ni baru buka. Bila orang tanya dekat mana, landmark paling senang nak bagi "dekat Ayer@8 tu, tapi kedai-kedai baru yang sebelah dia".

Tapi lama-lama orang dah mula panggil sini Ayer@8 juga. Contoh perbualan:

 "Klinik Gigi Dr. Smile Putrajaya dekat Ayer@8 tu murahlah"

"Ayer@8 ada klinik gigi ke?"

"Ada.... yang deret Nasi Lemak Royale Putrajaya tu la," 

See what I mean? Sekarang ni kawasan ni pun orang dah panggil Ayer@8.

Ok, tak apalah pasal hal ni, saja je nak coretkan dalam blog ni. Tujuan tulis blog ni pun kan untuk kenangan nanti masa-masa tua. 

Hari ini sebenarnya kami nak keluar cari makan tengahari. Musim PKP kan, pilihan terhad la sikit. Banyak restoran cuma buka untuk take-away dan delivery je. 

Pusing-pusing kawasan ni, rasa nak singgah kedai Ore Kampung ni pula. Di Putrajaya ni kadang-kadang keliru bila sebut nama kedai makan ada perkataan 'kampung'. Ada lagi kedai lain pakai nama 'kampung', contoh Restoran Mat Ayam Kampung di PjH atau Putrajaya Holdings di Presint 2. Atau Restoran Ayam Kampung di Desa Pinggiran Putra. Atau Restoran Mad Ayam Kampung di Cyberjaya.

Bila turun kereta, tengok kedai ni macam amik dua biji end lot.



Belah kiri tu dia pakai nama Restoran Ore Kampung. Sebelah kanan dia pakai Restoran Ore Western.



Yang Restoran Ore Kampung ni lauk dia macam biasa je, nasi campur. Ada juga ayam penyet. Ikan bakar ada 3 jenis, tapi semua belah belakang, jenis sumbat sambal bakar sampai kering. Jenis ikan pun macam cencaru dengan kembung. Saya tak gemar sangat jenis ikan bakar macam ni. Saya suka yang juicy. Macam ikan pari balut daun pisang ke, atau talapia, tak pun keli bakar.




Yang Restoran Ore Western ni pula, ada aircond. Cuma hari kami pergi dia tak buka. Depan kedai dia, ada iklan kalau nak buat event dekat kedai ni. Bagus juga, sebab kedai Melayu tak banyak yang sediakan event space. Pernah sekali la kami pergi Serai, Cyberjaya. Situ ada dia sediakan event space.

Bukan apa, sekarang ni rumah kita kecil. Bukan macam rumah mak ayah kita dulu. Buat pula yang duduk di kondominium atau apartmen. Mana ada ruang nak buat makan-makan ramai-ramai.

Nak buat dekat chinese restaurant, boleh muflis. Belum isu sensitiviti sesetengah ahli keluarga yang tak selesa nak datang kedai macam tu. Kedai arab, ok la, dah banyak yang boleh sewa bilik juga. Tapi sebab dah tekak Melayu, kalau boleh mesti la nak cari kedai Melayu untuk sewa bilik / ruang untuk jamuan kecil-kecil kan.. 

Kalau tidak, jemu.... asal birthday je kat KFC, tak pun kat McDonald's.

Cuma rate sewa Restoran Ore Western tak tau la berapa, tak tanya pula tadi.

Kalau ada yang nak ke sini, alamat dia adalah:

9, Jalan P8G1, Presint 8, 62000 Putrajaya, Wilayah Persekutuan Putrajaya


Comments

Popular posts from this blog

Makan Masak Lemak di Itik Salai Masthar, Sg Merab

Umrah for Dummy - Part 4

Bawal Power Sempoi, Teras Jernang, Bangi