Meat Cartel American BBQ, Bangi Seksyen 9

Kebetulan tengok Melodi di TV3 tengahari tadi, nampak Fattah Amin tengah rasmikan cawangan baru Meat Cartel. Tak pasti cawangan mana, tapi rasanya bukan Meat Cartel Bangi Seksyen 9 ni. Meat Cartel ni Fattah Amin punya ke tidak saya tak pasti la. Saya datang cuba pun tak ada faktor  daripada beliau, tapi memang sebab dah lama teringin nak cuba American BBQ. Jadi bila tengok nama penuh kedai ni Meat Cartel American BBQ, besar la harapan saya nak rasa hidangan daging lazat.

Alamat Meat Cartel Bangi Seksyen 9 ni adalah :

A, 39-G, Jalan Medan Pusat Bandar 1, Seksyen 9, 43650 Bandar Baru Bangi, Selangor

Tapi kalau Waze atau Google Maps pun boleh sampai. Taip je Meat Cartel Bangi.




Kedai dia tak ada penghawa dingin. Sebab tu kami saja datang malam. Selesa sikit makan, tak panas. 

Mujurlah kami datang berdua je. Jadi walaupun main serbu tak buat tempahan dulu, ada la juga meja. Masa kami sampai, ada beberapa pelanggan yang datang dengan keluarga tak dapat meja. Mereka akan diminta untuk tinggalkan nombor telefon bimbit, dan bila ada meja kosong nanti, pekerja Meat Cartel Bangi ni akan hubungi.

Jadi kalau nak datang, baik tempah meja dulu awal-awal di talian 010-211 2417.




Menu Meat Cartel ni tak banyak sangat, tapi cukup menarik dah. Kalau tengok air dia yang guna HausBoom tu, dia memang akan hidang sama macam dalam gambar. Memang nampak menarik, tengok orang meja depan pesan tadi. Kami pesan air kopi tak ada gula je. Sebab dah banyak makan benda manis hari ni. 

Yang lagi menarik harga makanan dia. Tidaklah murah, tapi tak juga mahal sangat. Dan harga di menu adalah harga nett. Tiada service charge dan sales tax yang akan ditambah pada harga tu. Jadi kalau rusuk (beef rib) 450 gram sekali dengan sides dan bun tu nett price RM120, rasa macam munasabah.




Sos-sos dia pun sedap, bukan sos murah ni. Murah hati sungguh Meat Cartel ni. Ye lah, kadang-kadang ada kedai tah sos apa la dia pakai, murahan benar. Tiga (3) jenis sos ni je yang ada. Lepas tu salt & pepper. Tapi makan saja pun sedap dah daging dia, dah ada rasa. 




Kedai dia ni memang kecil je, kebanyakan meja kerusi di luar. Kalau duduk dalam pun bukan ada penghawa dingin.




Ini kami ambil Notorius BLC. Harga RM65. Portion dia ok la, tak banyak, tak sikit, sedang elok. Tapi cuma pulled lamb je ok. Sebab bagi saya, beef brisket dia kering sikit. Ayam pulak, biasa-biasa je. 


Sides dia pulak tiga-tiga ok. Yang Texas Baked Bean dia tu memang terbaik. Selalunya baked bean ni tak pernah la saya sentuh. Tapi Meat Cartel punya baked bean ni memang sedap. Tak pernah rasa baked bean macam ni. Masa nak bayar tadi, cashier cum store manager dia kata Texas Baked Bean ni memang secret recipe dia orang dan takkan jumpa kat mana-mana tempat lain di Malaysia, kecuali di Meat Cartel. Ewah... yakin benar.. 





Kami tambah Butter Rice dia, RM5. Ye la, perut Melayu kan, mana boleh tahan tak makan nasi. Butter dia tak bau pun, rasa pun tak berapa ada (rasa butter tu). 




Yang ini kami ambil plain Mac & Cheese. RM14. Macam rasa rugi pula tak ambil Bloody Mac & Cheese. Itu ada campur daging, boleh pilih beef atau chicken. Yang plain ni pun sedap, cuma dah datang Meat Cartel kan, rugi la tak makan menu berasaskan daging.

Keseluruhannya, saya rasa makanan dekat sini ok. Lagipun saya rasa nak repeat lagi, sebab nak cuba rib pula. Rib ni kelebihan dia, sebab dia akan dihidangkan sekali dengan tulang. Bila dia hidangkan dengan tulang, tulang tu akan simpan haba ketika daging tu dimasak, jadi tulang tu akan bebaskan haba masa kita nak mula makan tu. Jadi daging tu kekal panas lama la sikit.

Insya'allah kalau saya ke Meat Cartel Bangi Seksyen 9 ni lagi, saya akan upload tentang rib dia pula.

Atau mungkin saya ke Meat Cartel Ayer@8 Putrajaya je la, lagi dekat dengan rumah. Tapi tak tahu la budak manager dia sama ramah dengan Meat Cartel Bangi Seksyen 9 ni ke tak.

Sekian.

Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

Makan Masak Lemak di Itik Salai Masthar, Sg Merab

Umrah for Dummy - Part 4

Bawal Power Sempoi, Teras Jernang, Bangi